Město Kamenický Šenov
Město Kamenický Šenov

Po stopách železnice (10 km)

  Po stopách železnice 10 km

n

Náročnost **

Okruh začíná i končí na parkovišti u Panské skály.

Panská skála (1) – cyklostezka Varhany (2) – Rozsocha (3) – po modré turistické značce na vlakové nádraží (4) – možnost jet vlakem do České Kamenice a zpět – po zrušené trati okolo Šenovského vrchu (5,6,7,8) – (z bodu č. 8 možnost vystoupat na vrchol Šenovského vrchu (9) + 2 km) - parkoviště u Panské skály

Jízdní řád lokálky naleznete zde

 Máte rádi železnici? Právě vybudování kolejového spojení bylo jedním z důležitých momentů pro rozvoj našeho města. Když v roce 1880 vešel v platnost Zákon o místních drahách, připravilo převážně sklářské město projekt na 4,5 kilometru dlouhou trať, která by ho propojila s nedalekou Českou Kamenicí. Jednou z podmínek pro vznik této „lokálky“ bylo vybudování nové sklárny. V blízkosti nádraží proto vznikly hned dvě sklářské hutě, Rűcklova sklárna a huť Bratří Jílků, napojené na železnici vlastní vlečkou. Obě hutě jsou dodnes v provozu. A v únoru 1886 slavnostně zahájila provoz zdejší železnice. O 17 let později byla dráha prodloužena náročným terénem přes Prácheň a Nový Oldřichov až do České Lípy. V roce 1979 bohužel provoz na této krásné trati skončil a koleje na úseku z České Lípy do Kamenického Šenova byly sneseny. Zbývající „starý“ úsek do České Kamenice využívaly až do roku 1992 nákladní vlaky zásobující šenovské sklárny. Roku 1997 se po něm  rozjely historické vlaky a z lokálky se stala turistická atrakce.

Pokud zvolíme příjemnou procházku po desetikilometrovém okruhu, dozvíme se hodně informací o dnešním využití téhle unikátní železnice. Tak do toho!

Začínáme u Panské skály (1), nejznámější a nejstarší geologické rezervace v České republice. V 18. století zde fungoval lom a díky postupné těžbě byla odhalena jedna z nejkrásnějších ukázek sloupcové odlučnosti čediče. Jde o jev, při kterém vznikají typické sloupce chladnutím horkého magmatu. Pokud projdeme okolo skály do ulice Nadlesní, nalezneme u bývalého horního vlakového nádraží začátek cyklostezky Varhany (2). Ta měří téměř 17 kilometrů a vede po bývalé železniční trati z České Lípy do Kamenického Šenova. Nad obcí Nový Oldřichov odbočíme z cyklostezky a stezkou kolem vrchu Rozsocha (3) se napojíme na modrou turistickou značku. Ta nás zavede až k vlakovému nádraží (4) v dolní části města. Zde se můžeme na soukromé dráze od jara do podzimu svézt muzejní lokálkou. Máme zde tedy jedinečnou příležitost zpestřit si výlet jízdou historickým vláčkem malebnou přírodou do České Kamenice a zpět. Z nádraží se cestou okolo pramene Žába napojíme opět na pokračování železniční trati (5-8), která se jako had vinula lesy okolo Šenovského vrchu a dnes je lesní cestou. Pohodlně skoro po vrstevnici se po ní vrátíme zpět na Prácheň k parkovišti. Ze dvou míst tratě můžeme po zelené turistické značce vystoupat až přímo na vrcholek Šenovského kopce (632 m. n. m.) (9), kde nás po náročném výstupu čekají výhledy na město.

 

zobrazení trasy zde

 

Zdroj: p. Katzer a DMO Lužické a Žitavské hory, z.s.

1. 1 2.2 3.3 4.4 5.5

6. 6 7.7 9.9 10

Občanská poradna

 

Máte dluhy?

Rozvádíte se a řešíte výživné?

Nestačí Vám peníze na zaplacení energií?

Pomůže Vám

OBČANSKÁ PORADNA

Zastavte se u nás nebo přijedeme i k Vám domů!

Objednejte se na tel: 778 002 114

 

https://www.rodinavcentru.cz

 

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky