Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:4
DNES:437
TÝDEN:437
CELKEM:1415308
Po stopách železnice 10 km
Náročnost **
Okruh začíná i končí na parkovišti u Panské skály.
Panská skála (1) – cyklostezka Varhany (2) – Rozsocha (3) – po modré turistické značce na vlakové nádraží (4) – možnost jet vlakem do České Kamenice a zpět – po zrušené trati okolo Šenovského vrchu (5,6,7,8) – (z bodu č. 8 možnost vystoupat na vrchol Šenovského vrchu (9) + 2 km) - parkoviště u Panské skály
Jízdní řád lokálky naleznete zde
Máte rádi železnici? Právě vybudování kolejového spojení bylo jedním z důležitých momentů pro rozvoj našeho města. Když v roce 1880 vešel v platnost Zákon o místních drahách, připravilo převážně sklářské město projekt na 4,5 kilometru dlouhou trať, která by ho propojila s nedalekou Českou Kamenicí. Jednou z podmínek pro vznik této „lokálky“ bylo vybudování nové sklárny. V blízkosti nádraží proto vznikly hned dvě sklářské hutě, Rűcklova sklárna a huť Bratří Jílků, napojené na železnici vlastní vlečkou. Obě hutě jsou dodnes v provozu. A v únoru 1886 slavnostně zahájila provoz zdejší železnice. O 17 let později byla dráha prodloužena náročným terénem přes Prácheň a Nový Oldřichov až do České Lípy. V roce 1979 bohužel provoz na této krásné trati skončil a koleje na úseku z České Lípy do Kamenického Šenova byly sneseny. Zbývající „starý“ úsek do České Kamenice využívaly až do roku 1992 nákladní vlaky zásobující šenovské sklárny. Roku 1997 se po něm rozjely historické vlaky a z lokálky se stala turistická atrakce.
Pokud zvolíme příjemnou procházku po desetikilometrovém okruhu, dozvíme se hodně informací o dnešním využití téhle unikátní železnice. Tak do toho!
Začínáme u Panské skály (1), nejznámější a nejstarší geologické rezervace v České republice. V 18. století zde fungoval lom a díky postupné těžbě byla odhalena jedna z nejkrásnějších ukázek sloupcové odlučnosti čediče. Jde o jev, při kterém vznikají typické sloupce chladnutím horkého magmatu. Pokud projdeme okolo skály do ulice Nadlesní, nalezneme u bývalého horního vlakového nádraží začátek cyklostezky Varhany (2). Ta měří téměř 17 kilometrů a vede po bývalé železniční trati z České Lípy do Kamenického Šenova. Nad obcí Nový Oldřichov odbočíme z cyklostezky a stezkou kolem vrchu Rozsocha (3) se napojíme na modrou turistickou značku. Ta nás zavede až k vlakovému nádraží (4) v dolní části města. Zde se můžeme na soukromé dráze od jara do podzimu svézt muzejní lokálkou. Máme zde tedy jedinečnou příležitost zpestřit si výlet jízdou historickým vláčkem malebnou přírodou do České Kamenice a zpět. Z nádraží se cestou okolo pramene Žába napojíme opět na pokračování železniční trati (5-8), která se jako had vinula lesy okolo Šenovského vrchu a dnes je lesní cestou. Pohodlně skoro po vrstevnici se po ní vrátíme zpět na Prácheň k parkovišti. Ze dvou míst tratě můžeme po zelené turistické značce vystoupat až přímo na vrcholek Šenovského kopce (632 m. n. m.) (9), kde nás po náročném výstupu čekají výhledy na město.
Zdroj: p. Katzer a DMO Lužické a Žitavské hory, z.s.
Návštěvnost:
ONLINE:4
DNES:437
TÝDEN:437
CELKEM:1415308
Pomůže Vám
OBČANSKÁ PORADNA